גיל שנה

אבני דרך התפתחותיות לגיל שנה

תינוק בן שנה משחק קוקו מאחורי וילון

שנה שלמה חלפה – והמעבר מתינוקות לפעוטות כבר מורגש היטב. יכולות התנועה מתפתחות במהירות, הדיבור מתחיל להתגבש, והקשר עם הסביבה ברור ומגוון. יש הבנה של הוראות פשוטות, חיקוי של פעולות יומיומיות, ורצון גובר להשתתף ולחקור. כל אלה מצביעים על שלב מרגש של גדילה ותחילתה של עצמאות.

חשוב לזכור שכל ילד וילדה הם יחידים ומיוחדים, עם קצב גדילה והתפתחות ייחודי. 
אבני הדרך המצויינות כאן הן מאד כלליות, וישנם תינוקות שיגיעו אליהן לפני המועד, ואחרים – בשבועות שלאחר מכן. בכל מקרה של חשש או דאגה, כדאי לפנות לרופא/ת הילדים להתייעצות.

התפתחות מוטורית/פיזית

  • התיישבות ללא עזרה
  • משיכה למעלה לעמידה, שיוט סביב רהיטים
  • צעדים ראשונים (עם תמיכה)
  • עמידה ללא תמיכה לפרקי זמן קצרים

התפתחות רגשית וחברתית

  • הבעה של פחד או חוסר נוחות ליד זרים
  • בוכה כשההורים עוזבים
  • אהדה ברורה לחפצים שונים ולאנשים מועדפים
  • הפגנת פחד במצבים מסוימים
  • יכולת לבקש סיפור או משחק בצורה בלתי מילולית (על ידי הגשת הספר, למשל)
  • חיקוי צלילים או תנועות על מנת לקבל יחס
  • הושטת יד או רגל בזמן התלבשות
  • הנאה ממשחקים כמו "קוקו" או "כפיים"

התפתחות שפתית ותקשורתית

  • תגובות קוליות
  • שימוש בג'סטות פשוטות כגון נענוע ראש לסירוב, או נפנוף לשלום
  • הפקת צלילים באינטונציות שונות שנשמעות יותר ויותר כמו דיבור
  • הפקה של מילה או שתיים
  • חיקוי של מלים או צלילים 

התפתחות קוגנטיבית (למידה, חשיבה, פתרון בעיות)

  • חקירת העולם ואת החפצים השונים על ידי זריקה, הקשה, שיקשוק
  • מציאה בקלות דברים שהוסתרו
  • התבוננות על התמונה הנכונה כאשר משיימים אותה
  • חיקוי של ג'סטות
  • שימוש בדברים באופן הנכון - לשתות מכוס, להסתרק עם מברשת
  • הקשה בשני חפצים יחדיו
  • הכנסה והוצאה ממיכלים
  • שחרור חפצים מהיד
  • הצבעה 
  • מילוי הוראות פשוטות כמו "תן לי", "תרימי"

מומלץ לפנות למעקב ולבירור רפואי במקרים הבאים:

  • אין תנועות של זחילה או התניידות במרחב 
  • אין עמידה גם עם תמיכה
  • אין הפקת צלילים
  • אין נסיונות הבעה על ידי ג'סטות/תנועות ידיים 
  • אין הצבעה
  • דברים שנעשו בעבר נשכחו ולא נעשים