אז...האם חשוב שילמדו דווקא ליד שולחן כתיבה?
השאלה מורכבת, עם חסרונות ויתרונות, ובסופו של התשובה כנראה תלויה בכל ילד וילדה ובכל משפחה.
היתרונות של הכנת שיעורים סביב שולחן כתיבה:
- שולחן כתיבה מייצר איזור למידה, שטח אישי בו ניתן ללמוד ולהתרכז, לעבוד בשקט וללא הסחות דעת.
- שולחן כתיבה מאפשר אחסון נוח של כל הציוד החיוני ללמידה.
- עבודה ליד שולחן כתיבה היא חלק בלתי נפרד מפיתוח הרגלי למידה והרגלי סדר וארגון
- בחדר השינה שקט יותר, קל לסגור את הדלת ולהימנע מהסחות דעת
- ישיבה בצורה מסודרת, גב זקוף, רגליים על הרצפה, בריאה לעמוד השדרה ומונעת כאבי גב בעתיד
ואולי דווקא לא ליד השולחן?
- ילדים (ומבוגרים) רבים מתקשים עם עבודה בישיבה. שולחנות העבודה של העבר, הומרו בשולחנות עמידה, פינות עבודה, מקומות מרבץ, כדורי פיזיו ועוד, במטרה לאפשר תנועתיות, והתאמה לצרכים משתנים.
- אחרי יום לימודים ארוך, עמוס בחוקים נוקשים, דווקא בבית ילדים זקוקים לאפשרויות בחירה ולשליטה. השיעורים הם אמנם חובה, אבל הילדים יכולים לקחת אחריות על בחירת המקום והאופן בו יעשו.
- הרבה ילדים, במיוחד בהתחלה, זקוקים לליווי של הורה בזמן הלמידה, או לכל הפחות – נוכחות של מבוגר ברקע. שולחן האוכל או שולחן המטבח הם פתרון מצויין, ומאפשרים השגחה על שאר הילדים, סידור הבית ועוד בזמן השיעורים.
- הרבה ילדים נרתעים מההתנתקות מלב הבית ורוצים להיות חלק מהעניינים, גם בזמן הכנת השיעורים.
ואם מחליטים על שולחן כתיבה, למה כדאי לשים לב?
- עבור ילדים צעירים מומלץ שהשולחן יהיה קטן יחסית, ובשנים הראשונות – אפילו שולחנות הגן הקטנים מתאימים.
- יש פער מאד גדול בין ילדים לקראת כיתה א' וילדים בני 10 או 12. חפשו שולחן/כסא שיכולים לעבור התאמות לגודל המשתנה, ולצרכים המשתנים.
- ודאו שיש שפע מקום אחסון נגיש (בגובה מותאם לילדים), לספרים, מחברות וציוד לימודי נוסף.
- התאימו לשולחן כסא נוח, עם תמיכה טובה לגב. חשוב שהכסא יתאים לממדי הילדים ושיוכלו לשבת לאחור מבלי "להחליק" מטה.
- בזמן ישיבה חשוב שיהיה אפשר להישען לאחור ככל שניתן עד לתמיכה מלאה של משענת הגב, כשמשענת הגב מתלבשת בדיוק על קימור הגב. על כפות הרגליים להיות מונחות במלואן על הרצפה או על שרפרף, והברכיים מעט מתחת לגובה הירכיים.