על הפרעות קשב ופעלתנות יתר

אנשים המתמודדים עם ההפרעה לעיתים מתקשים לתפקד בצורה מיטבית בהיבטים חברתיים, התנהגותיים, אקדמיים, זוגיים, תעסוקתיים ומשפחתיים. חשוב לדעת שיש טיפולים שמקלים ומסייעים בהתמודדות.

ד"ר אילנה רייט, מומחית להפרעות קשב וריכוז

הביטויים של הפרעת קשב ופעלתנות יתר

ההפרעה תבוא לידי ביטוי במגוון תפקודים שונים של הילד/ה. 

  • התפקוד הניהולי - קושי לווסת קשב, קושי במיקוד, קושי ברצף קשב מחד, ובפיצול הקשב מאידך, קושי לשלוף ידע בזמן ובמקום הנדרשים- היינו קושי בזיכרון עבודה ועוד.
    רצף קשיים אלו באים לידי ביטוי בחיי היום יום ומפריעים לילד, ובהמשך למבוגר הלוקה בה, לתפקד בצורה יעילה ולהשתלב היטב בחברת בני גילם.
  • התפקוד ההתנהגותי - בקושי בוויסות התנהגותי, אימפולסיביות ניכרת, חוסר סבלנות, מציקנות ופעלתנות יתר פיסית על כל צורותיה. הפרעת קשב, בחלק גדול מהמקרים אינה מופיעה לבדה, ולחלק גדול מהלוקים בה יש קשיים מלווים כגון קשיים בוויסות תחושתי, קושי באומדן זמן, עיכובים התפתחותיים, בעיות נוירולוגיות התפתחותיות אחרות כגון לקויות למידה, מסורבלות, קשיים או עיכוב בהתפתחות השפה, קשיים חברתיים ועוד.
  • הפרעות פסיכיאטריות - בחלק נכבד מהילדים ומהמבוגרים עם הפר"ק יש בנוסף הפרעות פסיכיאטריות מלוות בשכיחות גבוהה בהרבה מאוכלוסיית הילדים/מבוגרים ללא הפר"ק כגון: חרדה, דכאון, הפרעת התנהגות, הפרעה כפייתית ועוד.

ביטוי ההפרעה בקשב

ביטויים וסימנים נפוצים כוללים:

חוסר תשומת לב לפרטים ושגיאות של חוסר תשומת לב, טווחי קשב קצרים, נראה כמי שאינו מקשיב כשמדברים אליו, נטייה להתחיל משימות ולא לסיימן או לדלג על חלקים בה, רתיעה ממאמץ מנטלי ממושך, קושי בארגון, איבוד דברים חיוניים למשימות, מוסחות גבוהה, שכחנות.

פעלתנות יתר ואימפולסיביות

לחלק מהאנשים יהיה ביטוי של פעלתנות יתר, בנוסף להפרעת קשב. ביטויים וסימנים נפוצים כוללים: 

אי שקט גופני בזמן ישיבה במקום, קושי לשבת לאורך זמן במקום בלי לקום, ריצה או טיפוס אינטנסיביים ומוגזמים, קושי לשחק או לעסוק בפעילות פנאי שקטה, תנועתיות מתמדת, דברנות יתר, התפרצות לדברי אחרים ומענה על שאלות עוד טרם הואל סיים את דבריו, קושי בהמתנה בתור, הפרעה או הצקה לזולת.

מצבים ומחלות נלווים להפרעת קשר עם/בלי פעלתנות יתר 

להפרעת קשב וריכוז ישנם מצבים ומחלות נלווים רבים. חשוב להיות מודעים לכך בבואנו לאבחן ולטפל בילד ולהתייחס למגוון קשייו.

  • הפרעה בתפקוד החברתי
    • קושי בהבנת סיטואציות חברתיות,
    • חולמנות שבעקבותה יש פספוס של חלקים מהאינטראקציות
    • מתפסים כחסרי סבלנות, מתפרצים, אינם ממתינים לתורם במשחק, מגיבים בצורה לא פרופורציונלית לגירויים 
  • הפרעת שינה
    • קשיי הרדמות
    • שינה לא איכותית, יקיצות מרובות 
    • תסמונת הרגל הקופצנית - RESTLESS LEG
  • קשיים בעיבוד חושי
    • קושי עם מרקמים ותחושות
    • רגישים מאוד לרעש חזק (ומנגד - רעשנים בעצמם)
    • רגישים לריחות ולטעמים, ברננים באוכל,
    • קשיים בוויסות התיאבון
  • מוטוריקה
    • קשיים במוטוריקה גסה, מסורבלות, קשיים בקואורדינציה.
    • קשיים במוטוריקה עדינה- אחיזת צבע ומאוחר יותר עפרון, קשיים בארגון הכתיבה.
  • שפה - קשיים בהתפתחות השפה, שיבושי הגייה, קושי בשליפה ועוד.
  • קשיים בהתמצאות במרחב
  • קשיים בהערכת זמן
  • הרטבת לילה
  • הפרעות בתחום הרגש והנפש
    • פחדים שלא בהתאם לגיל ולהתפתחות
    • דאגנות יתר עד חרדות קשות המפריעות לתפקוד היומיומי
    • דכאון - בשכיחות גבוהה בהרבה מבני גילם המצריך התייחסות טיפולית נפרדת להפרעת הקשב.
    • התנהגות כפייתית עד OCD מלא
    • הפרעה מתמרדת מתנגדת ODD 
    • הפרעת התנהגות מסוג CONDUCT
      • אלימות ובמעשי אכזריות לבע"ח ולאנשים
      • חוסר גבולות מוחלט
      • אי שמירה על חוקים מגיל צעיר. 
      • התנהגות סיכונית ופציעות רבות (רכיבה לא זהירה על אופניים, התפרצות לכביש, טיפוס על מבנים גבוהים, משחק באש ובגיל בוגר יותר שימוש יתר בסמים ואלכוהול, עישון, קיום יחסי מין לא מוגנים עם בני זוג רבים, נהיגה פרועה או חולמנית ושיעור מעורבות בתאונות דרכים פי 4 עד פי 7 מהמקובל לפי גיל)
  • הישגים אקדמיים נמוכים מהממוצע - למרות שה IQ זהה לבני גילם, וישנם חוקרים הטוענים כי ה IQ של הלוקים בהפרעת קשב גבוה מהממוצע. נשירה ממערכת החינוך הפורמלית.
  • לקויות למידה בשכיחות גבוהה עד פי 2 ויותר מהמקובל באוכלוסייה הכללית.

אבחון הפרעת קשב (עם או בלי פעלתנות יתר)

צריכים להתקיים לפחות שישה תסמינים באחת מהקבוצות (קשב או פעלתנות יתר) כדי להגדיר מישהו כלוקה בה. בנוסף, צריכים להתקיים עוד מספר תנאים כגון: חלק מהתסמינים הופיעו כבר לפני גיל 7, אין הפרעה פסיכיאטרית אחרת כגון פיגור או אוטיזם, ישנה הפרעה תפקודית משמעותית בחיי הילד ועוד.

אבחון באמצעות ראיון קליני

הריאיון הקליני עם הילד והוריו מהווה את החלק העיקרי באבחון. חלק מהרופאים יעדיפו לשוחח עם ההורים/הילד בנפרד במהלך הריאיון. ככל שהמידע שיגיע לידי הרופא/ה יהיה רב יותר, כך אפשר יהיה לדייק באבחנה.

סולמות הערכה

רוב הרופאים משתמשים בשאלונים/ סולמות הערכה כחלק בלתי נפרד מתהליך האבחון. השאלונים מקיפים שאלות על תחומי ההתנהלות של הילד/ה בביה"ס ובבית ולכן חשוב שימולאו על ידי צוות בית הספר וההורים. למתבגרים ולמבוגרים ישנם גם שאלונים למילוי עצמי.

מבדקים ממוחשבים

קיימים מספר מבדקים ממוחשבים הבודקים יכולת לקשב ותפקוד מתמשך. המכנה המשותף להם הינו בדיקת יכולת ביצועית לאורך זמן כתגובה לגירוי בודד.

  • TOVA ו CPT הם הוותיקים והמוכרים ביותר, במהלכם על הנבדק ללחוץ במהירות על כפתור כתגובה לגירוי על המסך (נקודה או אות) ולא ללחוץ בשאר המצבים (GO/ NO GO) . המדדים הנבדקים הם: ההשמטות במהלך המבדק (כמה הנבדק "פיספס" את הגירוי במהלך המבדק), כמות ההוספות או הלחיצות המיותרות, זמני התגובה ויציבות הביצוע במהלך המבדק. כיוון שהמבדקים הללו נעשים בתנאי מעבדה, בודקים צדדים מאוד מצומצמים בביצועי הילד וקבוצת הביקורת ה"נורמלית" המושווית הינה של ילדים בצפון ארה"ב בשנות השבעים של המאה הקודמת, הם אינם מדויקים ואינם משמשים ככלי אבחנתי. 25-30% מהילדים ללא הפרעת קשב יאותרו כלוקים בה, ואחוז דומה של ילדים עם הפרעת קשב וריכוז יבצע את המבדקים בהצלחה. לכן- אין להשתמש בהם כמבדקי סקר או אבחון. הם משמשים בעיקר את המאבחנים לבדיקת יעילות טיפולית, כאשר הם מבוצעים בשני שלבים- ללא ולאחר מתן ריטלין.
  • BRC – הינו מבדק מורכב יותר ובודק משתני קשב רבים אך גם תפקודים אחרים ולכן אינו ספציפי להפעת קשב ופעלתנות יתר. 
  • MOXO- אחד היתרונות הבולטים בו על פני המבדקים האחרים הוא הופעת מסיחים במהלך המבדק- הן שמיעתיים והן ויזואליים, שזהו פאן מאוד חשוב בהפרעה התפקודית הקיימת  ולכן הינו הרבה יותר מדויק באבחון.

בדיקות הדמיה

EEG , CT , MRI - אמנם במחקרים הראו שינויים תפקודיים ומבנים הקיימים במוחם של הלוקים בהפר"ק, הבדיקות האלה נמצאות בשימוש למטרות מחקר בלבד ועדיין לא הוכנסו ככלי אבחוני.

מי מבצעים את האבחון?

בשל מורכבות ההפרעה ובעיקר בשל התחלואה הנוירולוגית והפסיכיאטרית הרבה המלווה אותה, ובשל מצבים היכולים להראות כהפרעת קשב אם אינם מאובחנים כהלכה כגון – פיגור או מחוננות, הפרעות בראיה/שמיעה, אפילפסיה, לקויות למידה ועוד – חשוב שאיש/אשת מקצוע יבצעו את האבחון.
בעבר רק רופאים מומחים (נוירולוגים, פסיכיאטרים, ורופאי ילדים ומשפחה אשר עברו הכשרה מיוחדת ע"י משרד הבריאות)  היו מורשים לבצע אבחון ולהתחיל טיפול בריטלין. כיום גם פסיכולוגים קליניים לאבחן הפרעת קשב וריכוז, ועם הפניה למומחים אם יש צורך בטיפול תרופתי. 

כאשר במהלך האבחון הרפואי עולה חשד לנוכחות קשיים נלווים כגון לקויות למידה, בעיות רגשיות ועוד- חשוב להפנות להשלמת האבחון לאנשי המקצוע הרלוונטיים.

טיפולים מומלצים

חשוב לא להזניח את הצד הרגשי הפגוע בחלק גדול מהילדים, לאפשר להם להתמודד עם הקשיים, ולתת בידיהם כלים מעשיים כגון כישורים חברתיים, עיצוב התנהגות ועוד.

טיפולים רגשיים 

במתבגרים ובמבוגרים ניתן להחליף או להוסיף על כך גם אימון אישי שמאוד עוזר להם במיומנויות היומיום הלא יעילות.

רכיבה טיפולית, שחיה טיפולית, פעילויות ספורטיביות - אין מחקרים שנעשו בתחום זה ולכן לא ניתן להמליץ עליהם בפה מלא כ"טיפול".

נוירו ביופידבק - אמנם אין זה תחום חדש ברפואה, אך בשנים האחרונות מופנים יותר משאבי מחקר לנושא. אין הסכמה חד משמעית האם אימון מוחי, אמנם משפר לאורך זמן את התפקודים הניהוליים ואת האימפולסיביות. ישנם מחקרים לכאן ולכאן.

הדרכת הורים

הדרכת הורים בעלת חשיבות עליונה. כדי שההורה יוכל להתמודד טוב יותר עם קשייו של הילד עצמו, ומגוון האתגרים שזה מציב לכל בני המשפחה, עליו להבין ראשית לעומק את מהות הבעיה ולקבל את הכלים המעשיים להתמודד אתה.

יש לזכור שברוב המוחלט של המקרים לפחות אחד ההורים לקוי קשב בעצמו, ולעיתים קרובות יש יותר מילד אחד הלוקה בכך. השתתפות בסדנאות/הדרכות אלו מציבה אתגר מיוחד להורה לקוי הקשב, הדחיין, שלא מסיים משימות ואינו מגיע בזמן לפגישות. 

שיתוף הצוות החינוכי בבית הספר

רצוי שמחנכ/ת הכיתה, היועצ/ת ופסיכולוג/ית ביה"ס יהוו חלק פעיל בעזרה ובכלים הניתנים לילד במסגרת ביה"ס. הבנה שלהם את קשייו של הילד, וסיוע ההורים למציאת פתרון יכולה להוות לעתים מפנה חשוב בהתיחסות הצוות לילד ולהתנהלותו.

מקום הילד בטיפול

חשוב שהילד יהיה חלק מרכזי ופעיל בכל צורות הטיפול גם העקיפות, כך שבהדרגה, תוך תיווך מתמיד, ניתן יהיה להעביר אליו את האחריות להתנהלותו ולטיפול בו.

טיפול תרופתי בהפרעת קשב ופעלתנות יתר 

במחקרים הרבים שבוצעו במהלך השנים נמצא כי תרופות מסוג המעוררים (סטימולנטים) הינן היעילות ביותר לטיפול בתסמינים העיקריים של הפרעות קשב וריכוז וזאת תוך הבנה של המנגנונים הביוכימיים העומדים בבסיסה. העובדה כי ממריצים עוזרים לרכך את התסמינים בילדים היפראקטיביים התגלתה כבר ב 1937 ומאז נחקרת מאוד.

התרופה הפופולארית ביותר, ובעצם הנציגה היחידה הרשמית של קבוצת המעוררים הקיימת בארץ הינה ריטלין. ריטלין עובד במספר מנגנונים שהעיקרי שבהם הינו שחרור יעיל יותר של דופמין באזורים במוח האחראיים לתפקוד הלקוי בהפרעת קשב וריכוז. פעילות ממריצה זו, לאזורים האחראים על התפקודים הניהוליים, מעלה את היכולת להתרכז לטווחי זמן ארוכים יותר, לשים לב יותר לפרטים, להתמקד על המשימה בלי להיות מוסח מכל גירוי סביבתי ועוד. דבר זה מאפשר לנוטלים אותה לתפקד יותר קרוב לפוטנציאל השכלי שלהם במגוון המסגרות שהעיקרית הינה בית הספר.

בנוסף, הממריצים פועלים גם באזורים האחראים על יכולת הוויסות ההתנהגותי ופעילות זו גורמת לנוטלים אותה להיות נינוחים יותר, לחשוב לפני שפועלים, ולהפסיק להתנוע ללא הפסקה. דבר זה מאפשר להם לתפקד יותר במסגרת החוקים בביה"ס בחוגים ובבית ובמצבים חברתיים.

בארץ קיימים מספר תכשירים המכילים את אותו החומר הפעיל – מתיל פנידאט, וההבדל ביניהם הינו בצורת השחרור לדם. משמעותו של הבדל זה הינה במספר השעות בהם יפעל החומר הפעיל בגוף ובחלק מהמקרים בתופעות הלוואי הנצפות. ריטלין פשוט עובד 4 שעות, ריטלין SR 6-8 שעות, ריטלין LA 8 שעות וקונצרטה 10-12 שעות. 

חשוב מאוד להתאים את התכשיר לצרכיו האישיים של הילד ובהתאם להשפעה עליו. לא כל הילדים בגיל או במשקל זהה יקבלו טיפול דומה.

ממריצים מוכרים אחרים ATTENT ,FOCALIN, VYVANSE ועוד. 

תופעות לוואי אפשריות

לכל התרופות מקבוצת המעוררים בסך הכול יש את אותן תופעות הלוואי. יש לזכור שלמטופל הבודד יכולות להיות תופעות בתרופה אחת ולא באחרת ולכן ההתאמה הטיפולית הינה ייחודית לכל אחד.
הממריצים גורמים ל:

  • דיכוי התיאבון
  • דיכוי הצורך לישון במהלך שעות פעילותו - שעת ההליכה לישון מתאחרת כתוצאה מהשפעת התרופה. לפיכך אסור לתת ריטלין בשעות הערב, ויש לקחת בחשבון את היעדר התיאבון במהלך היום 
  • כאבי בטן
  • כאבי ראש
  • עצבנות
  • מסוגרות
  • ירידה במצב רוח
  • הופעת טיקים (בכאלה עם רקע גנטי לכך) ועוד.

תופעות אלו אינן שכיחות במיוחד אך כאשר הן מופיעות יש לשקול החלפת טיפול.
תופעה נוספת הינה תופעת הריבאונד ובה נצפית החמרה בתסמינים ההתנהגותיים עם הירידה בהשפעה של הריטלין. במצב זה מעבר לטיפול בתרופה ארוכת טווח יכולה לפתור את הבעיה.
ממריצים יכולים לעלות מעט את לחץ הדם ואת הדופק וגורמים לעיתים לתחושה הדומה להתרגשות קיצונית.

הוריות נגד טיפול בממריצים

מלבד תופעות הלוואי שאינן מסוכנות או מזיקות חשוב לוודא לפני תחילת הטיפול בממריצים שאין במשפחה רקע למחלות היכולות להתפרץ או לגרום לנזק בשל השימוש בממריצים.
שני המצבים היחידים בהם ישנה הוריית נגד חלקית לטיפול בממריצים הם:

  • הפרעות בקצב הלב - חשוב לבדוק היסטוריה משפחתית טרם תחילת הטיפול, לבצע בדיקה גופנית מקיפה ובמקרה הצורך לשלול בעיות בקצב הלב ע"י ביצוע מבחן מאמץ ובדיקת קרדיולוג.
  • מחלה בי פולארית (מאניה – דיפרסיה) - הממריצים יכולים להוות הטריגר להתפרצות המחלה בעיקר החלק המאני שלה. ישנן תרופות מקבוצות אחרות אשר אינן מסווגות כממריצות ואשר גם כן בעלות יעילות טובה בטיפול בהפרעות קשב וריכוז.

ATOMIC/STRATTERA הינה תרופה השייכת לקבוצת חוסמי קליטה מחדש סלקטיביים מסוג נוראדרנלין. בניגוד לריטלין ולממריצים האחרים, תרופה צריכה להילקח ברציפות, ללא הפסקות והשפעתה מופיעה רק לאחר מספר שבועות.

תרופות אחרות שהיו מקובלות במהלך השנים כולל נוגדות דכאון ואף תרופות אנטי אפילפטיות מראות יעילות מאוד נמוכה, אם בכלל בשיפור הקשב.