כאבי גב בקרב ילדי בית ספר

מחקרים רבים מלמדים על שיעורי כאבי גב מפתיעים בקרב ילדי בית ספר.

גבי שדה, מנהלת שרות פיזיותרפיה, לאומית שירותי בריאות

שני ילדות עם תיקי בית ספר מחזיקות ידיים והולכות ברחוב

שיעור הילדים המדווחים על כאב גב עולה עם הגיל, כך שבקרב בני נוער בגילאים 14 - 17 , עד 70% מהם מדווחים על אירוע אחד לפחות של כאבי גב. בין גורמי הסיכון לכאב גב נבדקו גורמים רבים, לרבות תרומת הגנטיקה, פעילות ספורטיבית, שעות ישיבה, והתאמת רהיטי בית הספר למימדי הילד. כמו כן, נבדקה השפעת הילקוט צורתו, משקלו וצורת הנשיאה על תלונות הילדים.

נשיאת ילקוט ונזקים אפשריים לגב

ילדי בית ספר ברחבי העולם עושים את דרכם לבית הספר עמוסים בספרי לימוד, ציוד כתיבה, מחברות, אוכל ושתייה ופריטים נוספים החיוניים יותר או חיוניים פחות צעצועים, טלפונים ניידים, אייפודים וכדומה. משקל התיק עלול להגיע לעיתים אף לשליש ממשקלו של הילד.
נשיאת משקל רב מעמיסה על פרקי השלד, ובעיקר על פרקי הגב והצוואר. לעומס דחיסה חוזר שמופעל על החוליות בתקופת הצמיחה עלולה להיות השפעה שלילית על היציבה, על התפתחות השרירים ואף על בריאות השלד.

המלצות לשמירה על בריאות הילד

משקל התיק

המלצות המומחים בארץ כמו בחו"ל:
יש לוודא כי התיק אינו שוקל מעל 15% - 10% ממשקל גופו של הילד. על פי מחקרים רבים, נשיאת משקל מעל זה קשורה בעלייה במידת הנזק לגב. על אף המלצות אלה, מחקר מקיף בקרב 10,000 ילדים ישראליים מצא כי בין 30-54% נשאו ילקוטים במשקל שמעל ל- 15% ממשקל גופם

נשיאה סימטרית על הגב

את הילקוט יש להניח על הגב כאשר שתי הכתפיות מונחות על הכתפיים באופן סימטרי. הגורם משמעותי ביותר הקשור לכאבי גב הוא נשיאה בלתי סימטרית, על כתף אחת או ביד אחת. יש לוודא כי התיק צמוד למרכז הגב, וששתי הרצועות מתוחות באופן סימטרי. כשהילד נושא את התיק ביד אחת או על כתף אחת, הסיכון לגב גובר, בפרט אם ההגעה לבית הספר כרוכה בהליכה רבה .מחקרים רבים קושרים נשיאת תיק ביד אחת עם עלייה בשיעור כאבי הגב בקרב ילדים בגילאים שונים. חלק התחתון של התיק צריך להיות בקו המותן וחלקו העליון כמעט בעורף.

בחירת תיק

מומלץ לבחור תיק קל משקל ככל האפשר, יש למדוד את התיק על גבו של הילד - ולבדוק שהוא נמצא במרכז ומכיל גב קשיח ומרופד, בעל רצועות רחבות, מרופדות ומתכווננות כתפיות ילקוט מרופדות ורחבות. כמו כן, מומלץ להימנע מרכישת תיקים גדולים מאד: ככל שהתיק גדול יותר, כך נוטים לסחוב ציוד רב יותר וכבד יותר. חלוקה פנימית לתאים שונים תאפשר חלוקה מאוזנת של החפצים בתיק. ידיות ילקוט חלקות ומרופדות לאחיזה נוחה .

תיק על גלגלים

לתיק נגרר יתרונות, בעיקר במעברים חלקים ולמרחקים קצרים. עם זאת, יש לזכור כי מערכת הגלגלים מוסיפה למשקל התיק (כקילוגרם אחד). אם הדרך לבית הספר כרוכה בעליות וירידות מאוטובוס או במעברים במדרגות, המשקל הנוסף עלול להקשות על התלמיד. כמו כן, יש לוודא כי גרירת התיק אינה יוצרת תנוחת פיתול בגב בזמן ההליכה.

חלוקת העומס

רצוי לחלק את משקל הילקוט בצורה מאוזנת, כאשר החפצים הכבדים ביותר צמודים לגב הילד. רצוי גם למנוע עומס - יתר בצד אחד של התיק. לדוגמה, בשימוש בכיסים הצדדיים לבקבוקי מים, עדיף לשאת שני בקבוקים חצי מלאים, ולא בקבוק אחד מלא המכביד על צד אחד של הגב בעת הנשיאה .

ישיבה נוחה וארגונומית

גובה המושב

רצוי שיתאים לאורך השוק של הילד, כדי לאפשר לו הנחת רגליים על הרצפה, במנח של כ- 90 מעלות כיפוף בברך. תמיכה נאותה לרגליים בעת הישיבה נחוצה כדי לייצב את הישיבה ולמנוע עומס יתר על הירכיים ועל האגן. ישיבה על מושב גבוה מדי משאירה את הרגליים ללא תמיכה ועלולה ליצור לחץ של קדמת הכיסא על הרקמות הרכות שמאחורי הברכיים.

שיעורי חינוך גופני

שיעורי החינוך הגופני בבית הספר מהווים מסגרת אידיאלית להקניית דפוסי תנועה ויציבה נכונים בחיי היום יום, בגישה המכונה "ארגונומיה תנועתית".

שירותי הפיזיותרפיה של לאומית ניתנים במרכזים הרפואיים או במכוני ההסדר. יש לקבל הפניה מהרופא המטפל.

חשבנו שיעניין אותך