בעשורים האחרונים קיימת מגמת עליה מדאיגה בתופעת ההשמנה בקרב ילדים, בני נוער ומבוגרים. דו"ח חדש של ארגון הבריאות העולמי חושף כי בישראל ישנם למעלה מחצי מיליון ילדים הסובלים מעודף משקל ומהשמנה. ישראל ניצבת במקום הראשון והמפוקפק באירופה בדירוג ההשמנה, והשלישי בעולם, במדד הכולל גם ילדים הסובלים מעודף משקל (חריגה מעל המשקל התקין) וגם על סף השמנה מסוכנת.
הבריאות ובכללה התזונה והפעילות הגופנית היא משאב המאפשר איכות חיים, פיתוח יכולות והשתלבות בחיי החברה והכלכלה. לקות בבריאות עלולה לפגוע ביכולותיהם הלימודיות והחברתיות של ילדינו. כמו כן היא עלולה לגרום לליקויים בבריאות במהלך החיים ולמחלות כרוניות כגון: יתר לחץ דם, סוכרת, מחלות לב ועוד. תזונה נכונה כחלק מאורח חיים בריא ופעיל בגיל צעיר מקטינה את הסיכון לתחלואה ותורמת לשיפור בריאותו של האדם. התנהגות האדם מעוצבת כבר בגיל הרך ולכן ,אימוץ אורח חיים לא בריא בילדות יביא לצורך בשינוי התנהגותי בגיל הנעורים או בגיל המבוגר, תהליך שידרוש משאבים ומאמצים רבים ולא תמיד יצליח. משום כך חשוב להטמיע הרגלי אכילה נכונים כבר בגילאי הגן ובית הספר היסודי.
אותו אורח חיים לא בריא, המאופיין בצריכת מוצרים עתירי סוכר ושומנים ובחוסר פעילות גופנית, הוא עיקר מקורה של השמנת היתר. מוצרים אלו נמצאים בשוק כתוצאה מתרבות השפע שבה אנו חיים והילדים נדרשים לבחור. השאלה איך יבחרו? במה יבחרו? וכמה יבחרו? אם כך, אתם יכולים להבין מדוע עלינו ההורים המחנכים ומדריכי הבריאות מוטלת החובה להקנות הרגלי אכילה נכונים כבר מגיל צעיר בבית ובמסגרות החינוך ובכך להבטיח שמירה על בריאות ילדינו ועתידם.
בשנים האחרונות עלה הצורך בהטמעה של תכניות בריאות בתוך מערכת החינוך כתוצאה מתופעת ההשמנה ההולכת וגדלה ומהבעיות הבריאותיות הנלוות לה. קידום בריאות (Health promotion) מוגדר על ידי ארגון הבריאות העולמי (WHO) כתהליך המאפשר לאנשים להעלות את שליטתם על בריאותם ולשפרה, וכולל פעילויות המפחיתות את הסיכון לבריאות ומביאות לשיפור ברמתה. על פי גישת המסגרות (Setting) בקידום הבריאות, מסגרת בית הספר מאפשרת נגישות לקבוצות אוכלוסייה מוגדרות בעלות מאפיינים משותפים, ולכן מסייעת בבניית תכנית התערבות המותאמת לצרכי הקבוצה. כמו כן היא מקנה ידע, ערכים ותרבות לדור הבא.
במחקר שנעשה ב- 2012 מטעם אוניברסיטת חיפה בדקו האם יש הבדלים בין בתי ספר מקדמי בריאות לכאלו שאינם מקדמי בריאות. המחקר כלל 3 קבוצות:
המחקר בדק את השפעת קידום בריאות בבתי ספר מזוויות שונות, ומצא כי בבתי ספר מהקבוצה הראשונה התלמידים מקפידים יותר על הבאת מזון בריא לביה"ס, מודעים יותר לחשיבות של ארוחת הבוקר, שמים דגש על הליכה ברגל ועיסוק בספורט הן בביה"ס והן אחרי שעות ביה"ס, משתתפים יותר בהפסקות פעילות בחצר בית הספר ועוד, זאת לעומת תלמידים הלומדים בבתי ספר בקבוצה השלישית. עוד נמצא, כי בבתי ספר בקבוצה הראשונה קיימות יותר פינות הסברה בנושא בריאות ופחות קיוסקים או מזנונים המוכרים ממתקים, חטיפים, ושתיה ממותקת.
לאור ממצאי המחקר ,נראה שהפעלת תכניות קידום בריאות בבתי הספר תורמת לשיפור התנהגות בריאה של תלמידים. עם זאת, יש לבדוק את המשמעות המעשית של "בית ספר מקדם בריאות". ייתכן ויישום התיאוריה בשטח אינו מלא ויש צורך לחזק את הגישה הייחודית הנדרשת מבתי הספר מקדמי בריאות זאת על מנת לחזק את התוצאות החיוביות הנצפות בבתי הספר .
כיום, ניתן לראות שכבר ברוב בתי הספר והגנים מופעלות תכניות לאורח חיים בריא המשלבות דיאטניות ומורים לחינוך גופני. תפקידה של הדיאטנית הוא להעביר ידע על המזונות שאנו אוכלים ועל ההרכב שלהם: פחמימות, חלבונים ושומנים, החשיבות שיש להם לבריאותנו הפיסית והנפשית. תפקיד הדיאטנית ללמד כיצד להסתכל על אריזות המזון, להסביר על חשיבות שתיית המים, ארוחת הבוקר וחשיבות הפעילות הגופנית הכוללת בתוכה הפחתת שעות מסך כחלק מאורח חיים בריא. על המורים ליישם את התכנית ולהכיר בכך שהם וההורים , הם עיקר סוכני השינוי ועליהם מוטלת האחריות לדאוג ליישומה.
החל מה- 1.9.16 נכנס לתוקף חוזר מנכ"ל של משרד החינוך בדבר איסור אספקת ממתקים בבתי הספר והגנים. למעשה, כל ממתק בבית הספר או הגן אסור לחלוטין (אסור להביא גם על ידי ההורים על מנת לחלק בכיתה או בגן). ישנם בתי ספר שלזכותם יאמר שהם מצליחים לשמור על כך ובהם קיימת משמעת חזקה וישנם בתי ספר שלא מצליחים לאכוף את החוק מפאת אוזלת יד של המורים וההנהלה.