הממתקים והאוכל שילדנו אוכלים בגן לפעמים לא כזה בריא וטוב
שאלות שגרתיות שכל הורה שואל את ילדו, אחרי שמגיע לאסוף אותו מהגן. הילד מתחיל לפרט, מספר על חגיגת יום ההולדת שהייתה בבוקר ("עם עוגת שוקולד ובצק סוכר "כזו גדולה" הוא מסמן בהתלהבות עם הידיים. "ואז קבלנו כוס עם במבה וסוכריה על מקל. אני קיבלתי אדומה, הצבע האהוב עלי!"). הוא ממשיך ומספר בשמחה על זה שכל מי שסידר יפה את החצר קיבל סוכריית טופי, ו"אני גם סידרתי את הספרייה, אז קבלתי עוד אחת!". הוא מספר על המשחק בחצר, על המכוניות והקוביות ועובר לתיאור של קבלת שבת שהתנהלה. מספר על כוס המיץ ששתה "זה בכאילו יין, אמא", על כדורי השוקולד שאמא של שבת חילקה, על החלה עם שוקולד שאבא של שבת חילק, חלה שהזכירה לו את "הכריך החגיגי של יום שישי, עם ממרח שוקולד, כזה שמותר רק בששי".
תחשיב קלורי מהיר של אותו יום ששי בגן מעלה את הנתונים הבאים:
ביום שישי טיפוסי בגן, עד השעה 12:45 בצהריים, הילד יכול לאכול גם יותר מ- 700 קלוריות של פחמימות פשוטות ושומנים מוקשים, נטולי ערך תזונתי לחלוטין. 700 קלוריות שהן כמעט מחצית מהקלוריות היומיות המומלצות בגילאי 4-5.
בעשורים האחרונים נצפה עליה משמעותית בשכיחות ההשמנה, והשמנה אצל ילדים ומתבגרים מוגדרת כיום כמגיפה בעולם המערבי. כיום בישראל כ 15-20% מהמתבגרים סובלים מעודף משקל. להשמנת יתר השלכות בריאותיות, חברתיות ונפשיות.
עודף משקל והשמנת יתר בילדים מעלה את סיכויים לחלות במחלות לב וכלי דם, לחלות סוכרת מסוג 2, לסבול מכולסטרול גבוה, תסמונת השחלות הפוליציסטיות, אקנה, שיעור יתר, התבגרות מינית מוקדמת, דום נשימה בשינה, יתר לחץ דם, בעיות אורתופדיות וקשיים נפשיים - דימוי עצמי נמוך, דיכאון, הפרעות אכילה ועוד. בנוסף, יותר ויותר ילדים שאינם שמנים מתחילים גם כן לסבול מאותן המחלות, מחלות שבעבר נחשבו לנחלתם של מבוגרים או שמנים בלבד.
גורמים שונים משפיעים על הסיכוי להשמנה ועל הבריאות הכללית. גנטיקה, מין, משקל לידה, הפרעות אנדוקריניות וכדומה הם גורמים נתונים, אשר לא ניתן לשנותם. אך ישנם גורמים סביבתיים רבים, אשר גם כן משפיעים ואחד הבולטים הוא, כאמור, נושא הממתקים והחטיפים במסגרת של גן הילדים.
מרבית ילדי הגן בישראל נמצאים במסגרות חינוכיות בין 6-9 שעות ביום. ביום של שגרה בגן תזונת הבסיס של הילדים פחות או יותר מספקת: כריכים, ירקות, פירות, ארוחה חמה המבוססת על חלבון, פחמימה ועוד ירקות. יש איכותי יותר ואיכותי פחות והמודעות לעניין נמצאת בעליה מתמדת, עם נסיונות לממרחים בריאים יותר, חלבונים דלי שומן, כמות גדולה יותר של ירקות ופירות.
הבעיה היא ב"פינוקים", ב"שיהיה לכם קצת מתוק", "פרס על התנהגות טובה" ו"הביא לחלק לחברים" שנהוגים בגנים רבים.
ביום רגיל, שגרתי, טיפוסי מתווספים לאוכל שצויין למעלה גם ביסקוויטים או עוגיות, סוכריות וחטיף מלוח כגון בייגלה או במבה. בשעות אחה"צ נהוג לתת עוד עוגה, מאפה, עוגיה או כריך עם ממרח מתוק. כאשר ילד בוכה, מנחמים אותו עם עוגיה, כשהוא מתנהג יפה מתגמלים אותו עם סוכריה ועל מנת לרכז את הילדים העייפים בסוף היום נותנים להם חטיף, שיחזיק אותם.
בימי חג וששי, הבעיה מתעצמת פי כמה וכמה, וילדי גן יכולים בקלות לאכול בין 500-700 קלוריות של מתוקים וחטיפים, רק במהלך יום הלימודים.
בשנת לימודים טיפוסית יש כ 33 ימי שישי, 35 חגיגות יום הולדת, 8 חגים מרכזיים אשר נהוג לציין בחגיגות מיוחדות + ימי בישול ואפיה בזמן עיסוק עם סממני החג, סביבון מלא בשוקולד ומשלוח מנות רווי בממתקים. כמו כן - בחלק גדול מהגנים נהוגה מסורת של "כוכב השבוע" בו מתמקדים בילד נבחר, והוא מביא כיבוד מתוק לגן, ולקראת הקיץ הורים נוהגים להקפיץ לגן קרטיבים ושלוקים לחלוקה. סך הכל בין 84 ל- 110 ימים שבהם חורגים מהתפריט הרגיל. במשך שנת הלימודים יש כ- 210 ימי לימודים. מכאן שקרוב למחציתם הם ימים של "רק פעם ב".
המלצת משרד הבריאות היא לצמצם בצורה ניכרת ממתקים וחטיפים בגן. זו יוזמה מבורכת, ומקדמת את הדיון, אך לא בצורה מספקת. באסיפת ההורים הראשונה בגן או בבית הספר, מומלץ לייזום והעלאות את הנושא לשיחה. מחקר שנערך על ידי ווינט מראה שכ 75% מההורים בעד תזונה בריאה יותר בגנים, אך חשים שהם לבדם במערכה.
בהצלחה!