צריכת אלכוהול בקרב בני נוער היא נושא מהותי, המושפע מלחץ חברתי, סקרנות ונורמות תרבותיות. למרות ששתייה עשויה להיראות בלתי מזיקה במסגרת חברתית, היא טומנת בחובה סיכונים משמעותיים למוח המתפתח ויכולה להוביל להשלכות ארוכות טווח.
בני נוער מתחילים לשתות מסיבות שונות, המושרשות בהשפעות אישיות וחברתיות. במסגרת גילוי העצמי וההתנסויות של גיל ההתבגרות, לצד המרד שחלקם חווים, אלכוהול נתפס כסמל של עצמאות או בגרות וכאקט חברתי, במסיבות או אירועים חברתיים. הלחצים להשתלב חברתית, להתמודד עם אחריות חדשה ולנווט רגשות מורכבים גורמים לאלכוהול להיראות כפתרון קל או דרך להתקבל בחברה. בנוסף, בני נוער חשופים להאדרה של שתייה בסדרות, בסרטים ובמדיה החברתית, שבהם היא מוצגת כפעילות מגניבה, מורדת ומתוחכמת. הם עשויים לשתות מתוך לחץ חברתי להשתלב ולהיות מקובלים, סקרנות לגבי השפעות האלכוהול, או צורך להתמודד עם לחצים כמו לימודים, בעיות משפחתיות או חרדה חברתית.
המוח המתבגר ממשיך להתפתח עד שנות ה-20 המאוחרות, מה שהופך אותו לפגיע במיוחד להשפעות האלכוהול. הסיכונים המרכזיים כוללים:
חשוב לזהות סימנים מוקדמים של שימוש בעייתי באלכוהול בקרב בני נוער, מכיוון שהתנהגויות אלו יכולות להתחיל באופן מינורי ולהסלים עם הזמן. שינויים קטנים עשויים בתחילה להיראות בלתי מזיקים אך יכולים להצביע על בעיות עמוקות יותר אם לא מתייחסים אליהם. לדוגמה, ירידה קלה בהישגים בלימודים או שינויי מצב רוח עשויים להיראות טיפוסיים לגיל ההתבגרות אך יכולים להיות קשורים לשימוש באלכוהול כאשר הם מלווים בסימני אזהרה אחרים. התמודדות עם סימנים אלה מוקדם יכולה למנוע השלכות ארוכות טווח.
בעוד שהגיל החוקי לשתייה נועד להגן על צעירים, חשוב להכיר בכך שחלק מבני הנוער עשויים לבחור לשתות בכל זאת. במקום להתמקד רק בהרתעה, תפקיד ההורים לצייד אותם בכלים ובידע שיאפשרו קבלת החלטות בטוחות יותר ולהבין את ההשלכות של מעשיהם.
מתן מידע מדויק ומותאם לגיל על ההשפעות של אלכוהול על הגוף והנפש יסייע בהבנת המשמעות ומהות של שתייה אחראית. שיח פתוח, בגובה העיניים, שאינו שיפוטי, מאפשר לבני נוער לשאול שאלות ולהתייעץ, ובעיקר להבין שיש להם למי לפנות, ומי שיסייעו בכל סיטואציה שעולה.
כמו שאמרנו, חלק גדול מבני ובנות הנוער, ישתו למרות האיסורים, למרות החוק. חשוב לחנך אותם להרגלים בטוחים, כמו לא לשתות על בטן ריקה, לא לערבב סוגי משקאות, לשתות מים בין המשקאות האלכוהוליים ולהימנע מנהיגה לאחר שתייה (קביעת נהג/ת תורן/נית).
חינוך לשתייה אחראית אינו מעודד שתייה, אלא מקדם התנהלות שקולה ובטוחה, מתוך הכרה במציאות חייהם והרצון לשמור על בריאותם וביטחונם.