הספקטרום האוטיסטי בילדים: זיהוי, אבחון וטיפול

מה זה הספקטרום האוטיסטי ומה הסימנים לכך בילדים? איך מתחילים בירור לאוטיזם, ומהם הטיפולים המומלצים לילדים על הספקטרום? כל המידע וגם – כמה מיתוסים שהגיע הזמן להפריך, בכתבה.

הפרעת הספקטרום האוטיסטי (או פשוט אוטיזם) בילדים עשויה להיות מאתגרת לפעמים, גם לילד וגם להורים. הורים לילדים אוטיסטים מתמודדים לא פעם עם שאלות וחששות – איך לתמוך בילד מבחינה רגשית, איך האבחנה עשויה להשפיע על העתיד, ועוד שלל סוגיות רבות נוספות.
אם אתם הורים לילדים, מטפלים, או אנשי חינוך – על מנת להצליח לתמוך בילדים על הספקטרום ולעזור להם לקבל את מה שהם צריכים, חשוב להבין מה הסימנים שלה, ואיזה טיפולים עשויים לעזור.
אז בין אם הגעתם לכאן בעקבות אבחנה של ילדיכם, לפני התחלת בירור בהתפתחות הילד, או פשוט כי רציתם להעמיק את הידע שלכם בנוגע לאוטיזם – ריכזנו לכם כאן את המידע שחשוב לדעת בנוגע להפרעה.

מבוא: מהו הספקטרום האוטיסטי?

הפרעת הספקטרום האוטיסטי (מכונה גם ASD, ראשי תיבות של Autistic Spectrum Disorder) היא הפרעה נוירו-התפתחותית שמשפיעה על היכולת לתקשר עם אנשים אחרים וליצור קשרים חברתיים.
המשמעות של המושג 'הפרעה נוירו-התפתחותית' היא שקיים שינוי בתפקוד של המוח אשר מתחיל להתבטא בגיל הילדות. השינוי בתפקוד של המוח עשוי להשפיע על הדרך שבה הילד לומד, מתקשר עם הסביבה, יוצר קשרים חברתיים, ועוד.
אוטיזם היא הפרעה לא נדירה, כאשר ההערכות בנוגע לשכיחות שלה משתנה עם הזמן. כיום מדברים על כך שההפרעה קיימת ב- 1 מתוך 100 ילדים ברחבי העולם, ויש נתונים על כך שיתכן והיא אפילו נפוצה יותר ממה שחשבו בעבר.
המילה 'ספקטרום' או 'קשת' מתייחסת לכך שההפרעה משפיעה על כל אדם בצורה שונה – תסמיני הפרעת הספקטרום האוטיסטי יכולים להתבטא בצורה קלה (מה שלפעמים מכונה 'תסמונת אספרגר'), חמורה, וכל מה שביניהן.

מה גורם לאוטיזם?

ברוב המקרים, הסיבות המדויקות לאוטיזם לא לגמרי ברורות, ומדובר ככל הנראה על שילוב של גורמים שונים, בעיקר גנטיים. זו הסיבה לכך שלא פעם ניתן לראות כמה מקרים של אוטיזם באותה משפחה.
בחלק מהמקרים ניתן להצביע על הפרעה גנטית ספציפית שגורמת בין השאר לאוטיזם – לדוגמה, תסמונת X שביר – אחת מהמחלות שבודקים את הנשאות אליהן במסגרת בדיקות הסקר שמומלצות לפני ההיריון. חשוב שההורים יבינו שזה לא משהו שהם גרמו לו, או עשו לילד/ה, ולא תלוי ביחס שנתנו ואפילו לא בחיסונים שבחרו לתת, אלא חיווט אחר של המוח, שגורם לדפוסי חשיבה והתנהגות שונים. 

כיצד אוטיזם בא לידי ביטוי אצל ילדים?

אוטיזם משפיע על שני תחומים עיקריים:

  • תקשורת בין-אישית ואינטראקציות חברתיות: קשיים בתקשורת ובתחום החברתי הם מאפיין מרכזי בילדים על הספקטרום. ילדים על הספקטרום עשויים לחוות קושי בהבנה של הבעות פנים של אחרים (כשמישהו דואג, עצוב, כועס, וכדומה) או להימנע מיצירה של קשר עין.
    לא פעם ילדים עם אוטיזם יעדיפו לשחק לבדם, ועשויים להרגיש אי-נוחות ממגע, גם כזה שבדרך כלל נשמע לנו נעים כמו חיבוק או החזקת ידיים.
  • התנהגות חזרתית ותחומי עניין: ילדים עם אוטיזם הרבה פעמים יראו עניין מוגבר בתחומים מסוימים. בנוסף, הם עשויים לחזור על התנהגויות מסוימות שוב ושוב.
    לדוגמה – ילד שמתמקד רק בחפצים מסתובבים (כמו סביבון או ספינר) ומתעלם מדברים אחרים; ילדה שחייבת שהסדר יום יהיה זהה כל פעם, וכל שינוי גורם לה למצוקה.
    עוד דוגמאות נפוצות הן חזרות על תנועות מסוימות, כמו נפנוף ידיים כצורה לביטוי של התרגשות, התנדנדות קדימה ואחורה, ועוד.

כמו כל ילד, גם ילדים עם אוטיזם שונים זה מזה וכל אחד הוא עולם ומלואו – ילד אחד יתנהג בדיוק כמו הדוגמאות שציינו, וילדה אחרת יכולה להראות דברים אחרים.
חשוב לדעת גם שלא כל פעם שילד מתנהג כמו בדוגמאות שנתנו זה בהכרח אומר שיש לו אוטיזם – הרבה ילדים יכולים להתרכז מאוד במשחק או בטלוויזיה עד שהם ממש מתעלמים מהסביבה, וסדר יום חשוב להרבה ילדים, ויציאה ממנו יכולה לבלבל אותם.
מה ששונה בילדים עם אוטיזם הוא לרוב העוצמה של התסמינים, התדירות שלהם ומתי הם התחילו. תהליך האבחון נעשה באופן מסודר על ידי אנשי מקצוע, אשר מיומנים בזיהוי ואיתור של אוטיזם, ויכולים גם לייעץ בנוגע לגישות חינוכיות וטיפוליות להמשך.

מתי מתחילים לראות סימני אוטיזם בילדים?

לרוב ניתן להתחיל לראות סימנים לאוטיזם בילדים בין גיל שנתיים לשלוש, אך לא פעם הסימנים יתחילו כבר בשלב מוקדם יותר.
סימנים אשר עלולים להעלות חשד כוללים, בין היתר, ילדים אשר לא משתמשים במחוות (כמו לנופף לשלום עם היד) עד גיל שנה, ילדים עם עיכוב בדיבור או בהליכה, ילדים שלא מראים בהצבעה משהו שמעורר בהם עניין (לדוגמה, מטוס בשמיים) עד גיל שנה וחצי, ועוד.

כיצד לזהות אם ילדך נמצא על הספקטרום האוטיסטי?

אם אתם חשים כי משהו בתהליך ההתפתחות של ילדיכם אינו תקין, שתפו את רופא או רופאת הילדים שלכם. רופאי הילדים שלנו בלאומית יודעים איך לבצע הערכה ראשונית על מנת להתחיל בירור, ולפי הצורך יוכלו להפנות אתכם להמשך הערכה במכון להתפתחות הילד.

איך מאבחנים אוטיזם בילדים?

במידה והומלץ לכם להגיע למכון להתפתחות הילד, ילדיכם יעבור הערכה מקיפה על ידי אנשי מקצוע. חשוב לדעת כי אבחון של ילד אוטיסט (לעומת אבחון בגיל מבוגר) נכלל במסגרת סל הבריאות.
ההערכה במסגרת אבחון ASD (אבחון אוטיזם) כוללת בדיקה של רופא או רופאה המומחים לתחום (רופאים להתפתחות הילד, מומחים בנוירולוגית ילדים, או פסיכיאטר/ית ילדים ונוער), וכן אבחון שנעשה על ידי פסיכולוג/ית התפתחותיים או בעלי הכשרה בתחום האוטיזם.

החשיבות של אבחון מוקדם: איך לדעת אם לילד שלי יש אוטיזם יכול לעזור לו?

אז אמנם אוטיזם זו לא מחלה ואין לה תרופה, אך אנחנו יודעים כיום כי אבחון מוקדם של אוטיזם והתחלה של טיפולים מסוגים שונים כבר מגיל צעיר עשויים לשפר באופן משמעותי את איכות החיים של ילדים עם אוטיזם. בהמשך המאמר תוכלו למצוא מידע בנוגע לטיפולים הקיימים לילדים על הספקטרום.
במקביל לטיפולים המומלצים לילדיכם, מומלץ מאוד שאתם, ההורים, תעברו הדרכה והכוונה מצד אנשי מקצוע אשר יסייעו גם לכם במסע.
אגב, חשוב לדעת שאם הילד או הילדה שלכם אובחנו עם אוטיזם, הם זכאים לסל מיוחד של טיפולים מקצועיים דרך לאומית. בנוסף, ישנן זכויות נוספות המגיעות לכם בעקבות האבחנה.

האתגרים החברתיים והרגשיים של ילדים עם אוטיזם

ילדים רבים מתמודדים עם קשיים חברתיים, גם במקרים בהם הילד לא נמצא על הספקטרום האוטיסטי. ילדים עם הספקטרום מתאפיינים עם קשיים ייחודיים להם – אתגרים חברתיים של אוטיזם מתאפיינים עם קושי בהבנה של הבעות פנים ורמזים חברתיים, עם זאת - חשוב לזכור שילדים עם אוטיזם יכולים להתרגש, לאהוב, להתגעגע, לכעוס, ולהיעלב – הם פשוט לפעמים יראו את זה בצורה קצת אחרת.

בעקבות קשיים בתקשורת וכישורי שפה, ילדים רבים עשויים לחוש תסכול מכך שהם לא מבינים אחרים, ושאחרים לא מבינים אותם. לא פעם, ילדים על הספקטרום חשים בדידות מסוימת בעקבות הקשיים האלו.

בנוסף, ילדים על הספקטרום עשויים להרגיש לפעמים 'מוצפים' מבחינה רגשית כתוצאי מגירוי יתר. גירוי יתר קורה כאשר הילד מרגיש מעין עומס על החושים שלו – כגון רעשים חזקים או צעקות, אור בוהק, וכדומה. כתוצאה מכך, הילד עשוי להגיב בהתפרצויות כעס. לפעמים נראה דווקא תגובה הפוכה, והילד יהיה 'כבוי' ויסתגר לתוך עצמו.

לפעמים התגובות הללו יכולות להראות לנו כהתנהגות בעייתית שנעשית באופן מכוון. צריך לזכור שזה לא נכון – ההתנהגות של אנשים על הספקטרום היא למעשה ביטוי של הקושי שלהם להסתדר בסיטואציות חברתיות או מצבים אחרים שמבחינתנו הם רגילים לגמרי, או לכל הפחות 'נסבלים'.

בסופו של דבר, אוטיזם יכול להתבטא בצורות שונות אצל אנשים שונים. אמנם יש מקרים שמוגדרים כ'תפקוד נמוך' וזקוקים לעזרה בתחומים רבים, אך ישנם אנשים רבים בתפקוד גבוה שיכולים לנהל חיים עצמאיים ולהקים משפחה, בעיקר כאשר הם מקבלים את התמיכה המתאימה.

ומה עם בית ספר?

כיום קיימות מסגרות חינוכיות שונות לילדים עם אוטיזם, אשר כל אחת מתאימה לילדים עם יכולות תפקודיות שונות – ישנם ילדים אשר זקוקים לליווי של חינוך מיוחד או כיתת תקשורת (כיתה של חינוך מיוחד בבית ספר רגיל). בנוסף, ישנן התאמות חינוכיות זמינות לילדים על הספקטרום אשר לומדים בבית ספר רגיל וזכאים לשילוב בכיתה.
אנשים עם אוטיזם, וילדים בפרט, רואים את העולם בצורה קצת שונה מאחרים. ההתאמות הללו במסגרות חינוכיות שונות מאפשרות התמקדות טובה יותר בצרכים של הילד.

טיפולים לילדים על הספקטרום האוטיסטי

אבחון מוקדם של אוטיזם מאפשר גם התחלה מוקדמת של טיפולים מתאימים, אשר עשויה להגדיל את היכולת של הילד לממש את הפוטנציאל שלו. ילדים עד גיל 18 שאובחנו על הספקטרום האוטיסטי זכאים לעד שלושה טיפולים שונים בשבוע, במידה והם אינם מממשים את זכאותם לטיפול במסגרת מעונות היום השיקומיים ו/או בגני התקשורת.
הטיפולים ניתנים על ידי אנשי מקצוע מתאימים, לפי ההמלצות לכל ילד ובמסגרת הפניה מהרופא/ה המטפל/ת. מבוטחי לאומית זכאים לטיפול במסגרת המרכזים הייעודיים או במכוני הסדר.

לפני שאנחנו נכנסים לטיפולים, אנחנו מרגישים מחוייבים להזהיר. ישנים מאות ואלפי אנשי מקצוע בתחום, חלקם מקצועיים יותר וחלקם פחות. השתדלו להיזהר מאנשים המבטיחים ריפוי או שינוי מקצה לקצה, או מטיפולים שמרגישים לכם קיצוניים. עם כל חשש שעולה, מומלץ להיוועץ עם אנשי מקצועי נוספים. לא קיימים "טיפולי קסם" ומומלץ לשמור מרחק מאנשים המבטיחים כאלה. 

ישנם מגוון טיפולים אשר ניתנים על ידי צוותים רב-מקצועיים ומסייעים לילדים על הספקטרום באופנים שונים, לדוגמה – טיפול התנהגותי, ריפוי בדיבור (עם קלינאית תקשורת), ריפוי בעיסוק, פסיכותרפיה, וכן טיפולים תרופתיים אשר עשויים להקל על חלק מהתסמינים.
חשוב לשים לב שאין גישה טיפולית אחת שמתאימה לכל הילדים עם אוטיזם. כל ילד זקוק להתמקדות בתחומים שונים בתקופות שונות.

חלק מהטיפולים המוצעים לילדים עם אוטיזם

מקצוע הריפוי בעיסוק נועד להקנות לאדם המטופל יכולות המאפשרות תפקוד ועצמאות מרביים. ריפוי בעיסוק לילדים אוטיסטים מתמקד, לפי הצורך, בשיפור הוויסות החושי בתגובה לגירויים ושיפור מיומנויות המוטוריקה הגסה והעדינה, וכן ביכולות הארגון והתפקוד היום-יומי.
הטיפול הינו מפגש חווייתי ומהנה המבוסס על משחק. המרפאה בעיסוק משתמשת באמצעים ופעילויות המותאמים לילד, ומאפשרת לו להתנסות בביצוע מיומנויות שונות תוך כדי חוויות למידה והצלחה.
ניתו לקרוא עוד על ריפוי בעיסוק, בקישור. 

תחום קלינאות התקשורת נוגע בסוגיות שונות שקשורות בשמיעה, דיבור, ואף בסוגיות שונות הקשורות לבעיות בליעה. קלינאיות תקשורת אשר עוסקות בתחום התפתחות הילד מתמחות בטיפול בילדים על הספקטרום ומסייעות ברכישה של מיומנויות שפה ותקשורת.

מלבד הקשיים החברתיים והתקשורתיים, לא פעם ילדים על הספקטרום האוטיסטי מראים גם לקויות מוטוריות שונות, כגון פגיעה בקואורדינציה, בעיות ביציבה, ועוד. טיפול פיזיותרפי מאפשר להתמקד בקשיים המוטוריים. לא פעם ניתן לראות כי שיפור התפקוד המוטורי משפיע גם על תחושת הביטחון של הילד וכך גם על היכולות החברתיות.
פיזיותרפיסטים אשר מטפלים בילדים על הספקטרום מתייחסים לא רק לקשיים המוטוריים של הילד, אך גם לצרכים הייחודיים הנוגעים לאוטיזם. לדוגמה, הקושי של ילדים רבים על הספקטרום בכל הנוגע למגע (אשר לרוב מהווה חלק בתהליך הטיפול הפיזיותרפי) דורש מהמטפל להתאים את הגישה הטיפולית באופן שיאפשר לילד להרגיש בנוח.

טיפול התנהגותי עוזר בשיפור יכולת ההתבטאות והתקשורת של הילד, ועשוי לשפר את הכישורים החברתיים. ABA) Applied Behavior Analysis) היא גישה טיפולית המשמשת בעיקר לצורך טיפול התנהגותי לילדים אוטיסטים (אבל לא רק). הטיפולים מתמקדים בקשיים האישיים של כל ילד בסיטואציות שונות ומאפשרים להם ללמוד כיצד לבטא את עצמם בצורה יעילה יותר.

אין היום תרופות המשפרות באופן ישיר את הליקויים השונים וגורמות להתפתחות תקינה, יחד עם זה ניתן לתת תרופות מסוגים שונים על-מנת להקל על חלק מההתנהגויות, לדוגמה:

  • לילדים עם נטייה לחרדה המפריעה לתפקודם - ניתן להפחית את החרדה.
  • לילדים המפתחים התנהגות תוקפנית - ניתן לעזור ולהפחית את מידת התוקפנות.
  • לילדים שהליקוי מלווה בהפרעת קשב וריכוז - ניתן לשפר את יכולת הריכוז והלמידה.

מומלץ להיעזר בהדרכה מתאימה לכם, ההורים, אשר כוללת בין היתר טיפים להורות לילדים עם אוטיזם, והכוונה בנוגע לדרכי התמודדות. ההורות מזמנת אתגרים רבים, ועל אחת כמה וכמה הורות לילדים עם צרכים מיוחדים. התייעצות עם בעלי מקצוע, ולעיתים אף עם הורים אחרים, עשויה לסייע לכם להבין טוב יותר את מה שהילד או הילדה שלכם זקוקים לו.
בנוסף, במידה ואתם חשים צורך, זה בסדר גם להיעזר בטיפול רגשי המיועד לכם. אתם נמצאים במסע מורכב, ושמירה על הבריאות הנפשית שלכם חשובה גם לצורך הטיפול והתמיכה בילדיכם.

כהורים, אתם תמיד רוצים שלילד שלכם יהיה הכי טוב שאפשר, וזה לא פשוט להתמודד עם האפשרות שהוא או היא עלולים לחוות קשיים ואתגרים שונים בחיים. אם אתם מרגישים שחלק מהסימנים שציינו עשויים להתאים לילדיכם, זה חשוב לפנות עם התחושות האלו לגורמים מקצועיים. אבחנה מתאימה והתחלת טיפולים מוקדם ככל האפשר יסייעו לתמוך בילדיכם, ולאפשר לו להתקדם בהתאם לפוטנציאל הטמון בו. זכרו – אתם לא לבד.

תפקידם של ההורים והמשפחה בתמיכה וקידום הילד על הספקטרום

להורים ולשאר בני המשפחה יש תפקיד חשוב בכל הנוגע לתמיכה בילדים על הספקטרום. סביבה מכילה ותומכת בבית חשובה לצורך ההתפתחות של כל ילד, אך אף יותר כאשר מדובר בילדים עם אוטיזם שזקוקים לכך באופן מיוחד.

  • עידוד אסטרטגיות חיובית - אסטרטגיה חיובית היא שם כולל לגישה שנועדה לעודד התנהגויות מסוימות. ישנן מספר אסטרטגיות חיזוק חיוביות לילדים אוטיסטים אותן הורים יכולים לאמץ.
  • היצמדו להרגלים - ילדים עם אוטיזם זקוקים לרוטינות מסודרות בכל הנוגע לפעילויות היום-יום, כגון זמני השינה והארוחות. אפשר להשתמש בעזרים על מנת שיוכלו לדעת מה צפוי להם, כגון טבלה יומית שתלויה על המקרר או רשימת משימות.
  • עודדו תקשורת באמצעים שונים - ילדים על הספקטרום מתקשים לפעמים להביע את עצמם באופן מלא באמצעות דיבור. אפשר במקום זה לעודד שימוש בעזרים כגון ציור או כתיבה שיאפשר להם לבטא את עצמם.
  • עזרו לילדכם לבנות ביטחון - כאשר הילד שלכם מצליח לבטא את עצמו, מתמודד עם עומס רגשי בצורה טובה יותר או כל התקדמות אחרת – תראו לו שאתם שמים לב לכך. זכרו שפעולה שעשויה להיות לכם טבעית, לא פעם כרוכה במאמץ רב מילד או ילדה על הספקטרום. כאשר אתם מראים להם שאתם יודעים שזה לא מובן מאליו, אתם עוזרים להם לחוש ביטחון ומוטיבציה להמשיך ולפתח מיומנויות דומות.

בעיות רפואיות בילדים עם ליקוי על הספקטרום האוטיסטי

רוב הילדים על הספקטרום האוטיסטי בריאים מבחינה גופנית, אולם ישנן קבוצות של ילדים שיש להם בעיות רפואיות. שלוש הבעיות הנפוצות ביותר הן:

  1. בעיות במערכת העיכול (שלשולים, עצירות, רפלוקס קיבתי ושטי). לעיתים בעיות אלו מחמירות את הבעיות ההתנהגותיות, בייחוד בילדים עם מוגבלות שפתית ניכרת שאינם יכולים לתאר את הכאב או אי-הנוחות מהם הם סובלים. חשוב לדון בבעיות אלו עם הרופא המטפל או הרופא ההתפתחותי.
  2. הפרעות שינה. הפרעות שינה נובעות בעיקר מבעיות התנהגות, קושי לקבל מוסכמות וכללים חברתיים כגון שעת השכבה מסודרת, תחושות של חרדה חריפה מהלילה, בעיות במערכת העיכול ולעיתים רחוקות חוסר איזון של הפרשת הורמון השינה (מלטונין). חשוב להעלות בעיות שינה בפני הרופא המטפל או ההתפתחותי ולנסות לפתור אותן שכן חסר בשעות שינה משפיע בצורה משמעותית על תפקוד הילד וכל המשפחה בשעות היום.
  3. פרכוסים (אפילפסיה) – ישנו שיעור מוגבר בילדים על הספקטרום האוטיסטי לכן לעיתים גם אם יש חשד קל לפרכוסים יש צורך לערוך בדיקה מעמיקה לגבי אפשרות של נוכחות פרכוסים "קטנים".

חשבנו שיעניין אותך