כיצד טיפול בריפוי בעיסוק תורם לשיפור התפקוד היומיומי של הילד?

מקצוע הריפוי בעיסוק נועד להקנות לאדם המטופל יכולות המאפשרות תפקוד ועצמאות מרביים. ריפוי בעיסוק התפתחותי מתמקד בתפקוד התינוק, הפעוט או הילד בחיי היומיום, ובשיפור איכות חייו והשתתפותו בפעילויות שונות במסגרת המשפחתית והחינוכית. המטרה היא לסייע לילד להיות מעורב ושותף פעיל בעיסוקים בעלי מטרה, משמעות וחשיבות עבורו. מרפאים בעיסוק התפתחותיים מטפלים במגוון אוכלוסיות: ילדים עם קשיי קשב וריכוז, קשיי למידה וקשיים רגשיים; ילדים עם עיכובים התפתחותיים בשל סיבות שונות, וילדים עם מגבלות מוטוריות ו\או גופניות וכן הלאה.

ההיבטים השונים של התפקוד בהם מתמקדים במהלך טיפולי ריפוי בעיסוק

  • היבטים מוטורים – תנועה, תחושה, קואורדינציה.
  • היבטים קוגניטיביים-תפיסתיים – קשב, ארגון, תכנון, תפיסה חזותית, פתרון בעיות.
  • היבטים רגשיים וסביבתיים – יכולת התמודדות, עצמאות, סף תסכול, עיסוק בשעות הפנאי (חשיפה לגירויים לימודיים תנועתיים/תפיסתיים, סדר יום), תחושת ביטחון ומסוגלות ועוד.

ליקויים התפתחותיים בהיבטים הללו עשויים לגרום לבעיות המגבילות תפקוד יומיומי יעיל ואיכותי

  1. ויסות ועיבוד חושי – ויסות חושי הינו תהליך מרכזי של עיבוד מידע הכולל את כל מערכות החושים, ומתייחס ליכולתו של הילד לארגן את תגובותיו לגרייה מהסביבה באופן מותאם ומסתגל וכך גם להפיק תגובה אופטימלית המסייעת להמשך השתתפותו בפעילות.
  2. מוטוריקה גסה ועדינה – פעילות תנועתית המערבת קבוצות שרירים גדולות או קטנות לצורך תפקוד יומיומי (משחק, לימודים, טיפול עצמי וכו').
  3. גרפו-מוטוריקה – היכולת להשתמש בכלי כתיבה בצורה המתאימה לגיל ההתפתחותי בו נמצא הילד. אחיזה בשלה דורשת הפרדת תנועה יעילה ויד מיוצבת על מנת לפעול באופן ממושך ללא התעייפות.
  4. תפיסה חזותית – תהליך באמצעותו קולטים ומפרשים את הגירויים החזותיים מהסביבה עבור זיהוי חפצים/צורות וכו'.
  5. התארגנות – היכולת לפעול בצורה יעילה מבחינת פרמטרים של; זמן, מקום, רצף, סביבה, אביזרים.
  6. תפקודי יום-יום – אכילה, לבוש, ניקיון, ניידות ועוד.

ההתערבות הטיפולית

תהליך הטיפול מנוהל בשיתוף עם הסביבה הטבעית של הילד, לרבות משפחתו וסביבתו החינוכית. הטיפול נשען על עקרונות של גישת הלקוח במרכז וגישה ממוקדת משפחה.
לאחר מפגש ראשוני של הילד וההורה עם מרפאה בעיסוק, ייערך איסוף מידע מסודר אשר יתייחס לתפקודי היומיום (אכילה ושתיה, לבוש, שינה ורחצה) וכן תפקודים נוספים הקשורים למשחק, למידה ושעות הפנאי. בעקבות תהליך הערכה זה, תיבנה תכנית טיפולית אישית המותאמת באופן ייחודי לילד ולצרכיו, ויוצבו מטרות טיפול הרלוונטיות לתפקוד של הילד ולסביבה שלו.
הטיפול הוא לרוב פרטני (אך עשוי להיות גם בזוגות או קבוצות קטנות לפי הצורך).
הטיפול הינו מפגש חווייתי ומהנה המבוסס על משחק. המרפאה בעיסוק משתמשת באמצעים ופעילויות המותאמים לילד, ומאפשרת לו להתנסות בביצוע מיומנויות שונות תוך כדי חוויות למידה והצלחה.

עבודה עם ההורים

קיימת חשיבות רבה לנוכחות ההורים בחדר הטיפולים, לצורך מעקב אחר התפתחות ילדם וקבלת כלים והדרכה ליישום במסגרת הביתית.
ההורים שותפים בקביעת מטרות הטיפול ובהשגת המטרות, ומקבלים הנחיה והדרכה להמשך עבודה בבית:

ריפוי בעיסוק הוא מקצוע אשר בבסיסו נמצאת ההתייחסות למטופל, ההקשבה לצרכיו ורצונותיו וההתחשבות ביכולות ובאתגרים שלו. מרפאים בעיסוק נדרשים להיות יצירתיים וגמישים, ולהתאים את הטיפול עצמו לתחומי העניין של המטופל שלהם תוך שימוש באמצעים תואמי גיל ויכולת. כאשר מדובר בתינוק, פעוט או ילד – ההתערבות הטיפולית בריפוי בעיסוק חשובה מאין כמוה; היא זו המאפשרת להסתכל על האדם הצעיר הזה כמכלול של גורמים, מרכיבים, רצונות ויכולות, ולהבין כיצד ניתן לקדם את תפקודו ואיכות חייו בצורה המיטבית ביותר.

שירותי ריפוי בעיסוק בלאומית ניתנים במרכזים הרפואיים או במכוני הסדר, יש לקבל הפניה מהרופא המטפל.

ילדה נמצאת בטיפול עם מטפלת

חשבנו שיעניין אותך