אומנות לחימה ופעילות גופנית מתונה המבוססת על עקרונות הרפואה הסינית
טאי צ'י הינה פעילות גופנית מתונה המבוססת על עקרונות הרפואה הסינית. האימון מתבצע באיטיות וכמעט ללא מאמץ, והוא מבוסס על תפיסת עולם המתייחסת אל האדם כאל שלם, המתפקד בתוך העולם בהרמוניה.
בהתאם לתפיסה זו נתפס גם גוף האדם כיחידה שלמה ומתואמת: כל תנועה נתפסת כמתייחסת וקשורה אל כל שאר חלקי הגוף ואופן תפקודם.
במקביל להיותו ענף מהרפואה הסינית, מהווה הטאי צ'י חלק ממערכת אומנויות לחימה רכות. תכונה זו לא בהכרח מודגשת באימונים, אך היא מהווה לא פעם מקור משיכה למתאמן המחפש פעילות מסוג זה.
האימון הוא רגוע ומתון אך התלמיד מבין ומרגיש שמתחת לפני השטח מדובר באומנות לחימה עמוקה ששורשיה בחכמת חיים והשקפת עולם בנות אלפי שנים. הטאי צ'י מאפשר למתאמן להפוך את האימון לדימוי של מפגש בינו לבין העולם הסובב אותו, ובכך להפוך את האימון לחלק בלתי נפרד מחייו.
האימון בטאי צ'י משלב את כל מערכות הגוף בשלווה, בשקט וביעילות גופנית ונפשית מקסימלית ומביא בכך לתוצאות ייחודיות. זו אולי הסיבה שבני העם הסיני, גם בהיותם מחוץ לארצם ממשיכים להתאמן בטאי צ'י, ושהאימון בטאי צ'י הופך פופולרי יותר ויותר במערב.
על פי גישה זו החיים עצמם הם מצב של מאבק מתמיד, ולכן תרגול הטאי צ'י "בונה" את האדם ומקל עליו בהתמודדות עם מצבים של: לחץ, מתח, פחדים, כאבים, מגבלות פיזיות וחרדות היוצרים חסימות פנימית אשר מחלישות את כל מערכות הגוף.
בנוסף להיותו פעילות גופנית מהנה ובריאה, הטאי צ'י מהווה מערכת משוכללת וקוהרנטית של עקרונות תנועה ותפקוד גופני, קוגניטיבי וחברתי. רבים מעקרונות אלו באים לידי ביטוי בעבודה עם אוכלוסיות מיוחדות בהתאמה לצרכים הייחודים לכל תת-אוכלוסייה.
האימון בקבוצה, הינו פשוט וקל לביצוע ומורכב משלושה חלקים:
לטאי צ'י יתרונות רבים, ואטימוני הטאי צ'י מומלצים בכל גיל.
על אף היות הטאי צ'י אומנות לחימה האימון מתבצע באיטיות וברכות והתלמיד מתקדם באופן אישי בהתאם ליכולתו ומצבו הגופני. הדבר מונע תסכול ומאפשר לתלמידים עם מגבלות גופניות ללמוד ולהתקדם.
האימון אומנם רך ומתון ביותר אך הוא מבוסס על עקרונות רפואיים המחזקים את הגוף ומגמישים אותו. האימון מתמקד בשיווי משקל וביציבה נכונה ובריאה. אלה מתרחשים בהדרגה וכאילו מעצמם ומתקדמים עם השנים. ככל שמתאמנים יותר מתקדמים יותר.
במשך האימון התלמיד מתרגל תנועה במצב של רגיעה, ריכוז והקשבה. עקרונות אלו מעודדים פיתוח של שקט נפשי ותחושה של ביטחון בתרגול עצמאי, לעיתים ללא משוב חיצוני. תכונות אלו מאפשרות לתלמיד ליהנות מהזמן שבו עליו להיות לבד או בבידוד מבלי להיכנס לחרדה.