שירותי תמיכה וסיוע לאזרחים ותיקים

בישראל קיימים מגוון שירותי תמיכה וסיוע המיועדים לאזרחים ותיקים ולבני משפחותיהם, המציעים מענה לצרכים פיזיים, נפשיים וחברתיים.

בישראל קיימים מגוון שירותי תמיכה וסיוע המיועדים לאזרחים ותיקים ולבני משפחותיהם, המציעים מענה לצרכים פיזיים, נפשיים וחברתיים. שירותים אלו כוללים תמיכה פסיכולוגית, סיוע במיצוי זכויות, פעילויות חברתיות, הכשרות למטפלים, ותמיכה בבני משפחה המטפלים באזרחים ותיקים. המידע הבא מרכז את הארגונים והגופים המציעים שירותים אלו, כולל פרטי התקשרות וקישורים למידע נוסף.

ייעוץ ותמיכה רגשית לאזרחים ותיקים

שירותי ייעוץ ותמיכה רגשית לאזרחים ותיקים

  • המשרד לשוויון חברתי וקידום מעמד האישה, מפגשים בטלפון או בזום, 8840*
  • המוסד לביטוח לאומי, תמיכה נפשית על ידי מתנדבים שאינם אנשי מקצוע, לאזרחים ותיקים ומשפחותיהם, 9696*
  • האגודה הישראלית גרונטולוגיה, תמיכה רגשית לאזרחים ותיקים ובני משפחותיהם בטלפון או בזום על ידי מומחים בזקנה, 5357161-03, המוקד לאזרחים ותיקים 8840*
  • המרכז האקדמי רופין - מרכז קמה, טיפול פסיכולוגי בעלות מופחתת, סדרת מיינדפולנס לאזרחים ותיקים מהאיזור, 09-8983000, ימים א', ג', ד', בין השעות 09:00-13:00.
  • עמדא – קו חם למשפחות המטפלות באנשים עם דמנציה, 8889*
  • עמך – תמיכה נפשית לניצולי שואה, בחירום גם מרחוק – 02-6250745, https://www.amcha.org/
  • משרד הרווחה והבטחון החברתי, הודעות טקסט בנושא אלימות במשפחה וסיוע במצבי חירום, מוקד טלפוני 118 (פעיל 24/7), "שיחה שקטה" 050-2270118
  • ער"ן – עזרה ראשונה נפשית לכלל האוכלוסייה, 1201, www.eran.org.il
  • נטל – קו סיוע לנפגעי טראומה, 1-800-363-363. לחרשים שיחת חירום עם תרגום לשפת סימנים בקישור www.sign-now.io

בריאות פיזית וסיעודית

לרשות אזרחים ותיקים עומדים מגוון שירותי בריאות וייעוץ המסייעים במצבי חירום ובשגרה. השירותים כוללים תמיכה רפואית, סיוע נפשי, ותיאום טיפולים במצבים מורכבים בשיתוף פעולה עם משרד הבריאות וגורמים מקצועיים נוספים.

סיוע בענייני בריאות פיזית וסיעודית

  • סיוע בשינוע תרופות, המוקד לאזרחים ותיקים 8840*
  • ביקורופא, בחירום שירות חינם של רופא מומחה אונליין לכלל האוכלוסייה, *6101 www.bikurofe.co.il

סיוע משפטי 

אזרחים ותיקים זכאים למגוון שירותים למיצוי זכויות וסיוע משפטי, המספקים תמיכה בנושאי זכויות, הטבות והתמודדות עם סוגיות משפטיות מורכבות.

מידע, מיצוי זכויות וסיוע משפטי

  • משרד לשיוויון חברתי ולקידום מעמד האישה, מידע אודות זכויות, שירותים, הטבות, המוקד לאזרחים ותיקים, 8840*
  • מיצוי זכויות בביטוח לאומי, 9696*, 9696@nioi.gov.il
  • משרד המשפטים, מוקד חירום למקרים משפטיים בהולים לכלל האוכלוסייה כגון חובות בהוצל"פ, צווי הגנה, בעיה דחופה בענייני דיור וזכויות בסיסיות 6405*

מענים למגורים/דיור מוגן/מוסדות

משרד הרווחה והביטחון החברתי, באחריות המחלקה לשירותים חברתיים ברשות המקומית, מציע מגוון מענים לאזרחים ותיקים עצמאיים או תשושי גוף, אזרחים ותיקים פונים, ואזרחים ותיקים שחזרו מאשפוז. המענים כוללים מגורים ומעטפת שירותים חברתיים, פיזיים ובריאותיים. אזרחים ותיקים עצמאיים או תשושי גוף זכאים למגורים זמניים, מענה פיזי ומענה חברתי. החוק מספק אפשרות לקבלת טיפול זמני בבית אבות הכולל את כל השירותים שבית האבות מציע.

תמיכה בבני משפחה 

בני משפחה המטפלים בקשישים מתמודדים עם אתגרים פיזיים ורגשיים משמעותיים. לכן, קיימים שירותי תמיכה ייעודיים המספקים להם סיוע, הדרכה ומשאבים להתמודדות מיטבית עם תפקידם.

מענים כללים למטפלים ולבני משפחה

  • ג'וינט Israel CareGivers תמיכה בבני משפחה, משרד הרווחה והביטחון החברתי, תמיכה בבני משפחה המטפלים באזרח הוותיק באמצעות תכניות וכלים מקצועיים לרבות הכשרת שומרי סף למניעת אובדנות, בקישור: https://caregivers.glide.page/dl/categories
  • הכשרת מטפלים ומנהלים בהמרכז האקדמי רופין - מרכז קמה על ידי סדנת תמיכה משפחתית, הדרכת קבוצות להורים לילדים בוגרים לשיפור היחסים והתקשורת, הכשרת מטפלים לייעוץ וניווט מתוך הקהילה, הכשרת מנהלים בארגונים להתמודדויות עם הזדקנות המועסקים בטלפון 09-8983000, ימים א' ג' ו-ד', שעות: 09:00-13:00
  • המערך הדיגיטלי הלאומי, מעניק סיוע בפניה מקוונת למשרדים ומוסדות ממשלתיים לכלל האוכלוסייה, טלפון מוקד 1299 או 972-8-6863100, מענה בימים א'-ה' 08:00-19:00, בשפות: עברית, ערבית, אנגלית, רוסית

שירותי תמיכה בעקבות "חרבות ברזל"

בעקבות מלחמת חרבות ברזל, הוקמו מגוון שירותי תמיכה לנפגעים ולבני משפחותיהם, הכוללים סיוע נפשי, ליווי משפטי, ותמיכה כלכלית, במטרה לסייע בשיקום ובחזרה לשגרה.

תמיכה נפשיות לנפגעי מלחמת חרבות ברזל

  • מערכת "יחד" מספקת סיוע לנפגעי ומפוני מלחמת חרבות ברזל בשיתוף משרד הרווחה והביטחון החברתי. המערכת כוללת מידע לצוותים בבתי מלון של מפונים, עם גישה למידע רלוונטי ב"ביתק מלון" הכולל כלים לזיהוי ולמניעת אובדנות של מפונים, https://www.gov.il/he/pages/molsa-programs-and-assistance-hotels-guide
  • בנוסף, מוצעות פעילויות פנאי במלונות לאזרחים ותיקים ומפונים, עם אפשרות לתיאום דרך תהילה כהן בטלפון 054-3373815 או במייל TehilaCo@molsa.gov.il.
  • מחלקת השירותים החברתיים ברשויות המקומיות מציעה טיפול פסיכו-חברתי בסבים וסבתות, וכן התאמת תכניות למצב החירום.
  • מרכזי חוסן: הקואליציה הישראלית לטראומה (ITC) מספקת טיפול לנפגעי חרדה וכלים לשיפור ההתמודדות במצבי חירום וטראומה לאזרחים ותיקים, בני משפחותיהם ולמטפלים המסייעים. ניתן לפנות לתמיכה רגשית דרך ארגוני הקואליציה בטלפון 1201 או בוואטסאפ 052-8451201, ובמוקד חוסן ארצי בטלפון 1-800-363-363 של נט"ל או מוקד חוסן ארצי בטלפון 5486*
  • בנוסף, משרד הרווחה ועמך מציעים 8 מפגשים קבוצתיים לסבים וסבתות שאיבדו את נכדיהם באסון ה-7 באוקטובר בפריסה ארצית. ניתן לפנות לעמותת עמך בטלפון 02-6250634 או www.amcha.org

חשבנו שיעניין אותך